Dersin Adı | Psikolojik Danışma ve Rehberliğin İlkeleri |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSY 410 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | - | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin genel amacı, psikolojik danışmanlığın değerine ilişkin temel bir içgörü kazandırmak, danışmanlığın nasıl ve hangi durumlarda işlediğini öğretmek ve bu süreçte aktif olmak için gerekli bilgileri ve becerileri kazandırmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders temel olarak öğrencilere psikolojik danışma sürecini yönlendiren psikolojik süreçlerle ilgili bilgileri ve bu meslek alanına katkıda bulunan teorileri kapsamaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Bir Terapist Gibi Düşünmek | Mozdzierz, G. J., Peluso, P. R., & Lisiecki, J. (2014). Principles of counseling and psychotherapy: Learning the essential domains and nonlinear thinking of master practitioners. 2th Edition. Routledge. Bölüm 1; ss. 1-11 |
2 | Etkili Danışmanlık | Mozdzierz, G. J., Peluso, P. R., & Lisiecki, J. (2014). Principles of counseling and psychotherapy: Learning the essential domains and nonlinear thinking of master practitioners. 2th Edition. Routledge. Bölüm 2; ss. 15-37 |
3 | Dinlemek | Mozdzierz, G. J., Peluso, P. R., & Lisiecki, J. (2014). Principles of counseling and psychotherapy: Learning the essential domains and nonlinear thinking of master practitioners. 2th Edition. Routledge. Bölüm 3; ss. 39-57 |
4 | Tepki Vermek | Mozdzierz, G. J., Peluso, P. R., & Lisiecki, J. (2014). Principles of counseling and psychotherapy: Learning the essential domains and nonlinear thinking of master practitioners. 2th Edition. Routledge. Bölüm 4; ss. 59-75 |
5 | Danışmanlık Hedeflerini Belirleme | Mozdzierz, G. J., Peluso, P. R., & Lisiecki, J. (2014). Principles of counseling and psychotherapy: Learning the essential domains and nonlinear thinking of master practitioners. 2th Edition. Routledge. Bölüm 5; ss. 105-124 |
6 | Danışanın Sorunlarını Değerlendirme | Mozdzierz, G. J., Peluso, P. R., & Lisiecki, J. (2014). Principles of counseling and psychotherapy: Learning the essential domains and nonlinear thinking of master practitioners. 2th Edition. Routledge. Bölüm 5; ss. 105-124 |
7 | Ara sınav | |
8 | Terapötik İlişki ve İttifak | Mozdzierz, G. J., Peluso, P. R., & Lisiecki, J. (2014). Principles of counseling and psychotherapy: Learning the essential domains and nonlinear thinking of master practitioners. 2th Edition. Routledge. Bölüm 6&7; ss. 125-172 |
9 | Terapötik İlişki ve İttifak | Mozdzierz, G. J., Peluso, P. R., & Lisiecki, J. (2014). Principles of counseling and psychotherapy: Learning the essential domains and nonlinear thinking of master practitioners. 2th Edition. Routledge. Bölüm 6&7; ss. 125-172 |
10 | Danışanın Bilişsel Şemalarını Değerlendirmek | Mozdzierz, G. J., Peluso, P. R., & Lisiecki, J. (2014). Principles of counseling and psychotherapy: Learning the essential domains and nonlinear thinking of master practitioners. 2th Edition. Routledge.Bölüm 8&9; ss. 177-233 |
11 | Danışanın Duygularını Değerlendirmek | Mozdzierz, G. J., Peluso, P. R., & Lisiecki, J. (2014). Principles of counseling and psychotherapy: Learning the essential domains and nonlinear thinking of master practitioners. 2th Edition. Routledge. Bölüm 10; ss. 235-261 |
12 | Danışanın İkilemlerini Değerlendirmek | Mozdzierz, G. J., Peluso, P. R., & Lisiecki, J. (2014). Principles of counseling and psychotherapy: Learning the essential domains and nonlinear thinking of master practitioners. 2th Edition. Routledge. Bölüm 12; ss. 289-348 |
13 | Rol Oynama | |
14 | Rol Oynama | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Mozdzierz, G. J., Peluso, P. R., & Lisiecki, J. (2014). Principles of counseling and psychotherapy: Learning the essential domains and nonlinear thinking of master practitioners. 2th Edition. Routledge. ISBN: 978-0415704618 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Ders slaytları |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 50 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 50 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 2 | 30 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 40 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | 1 | 62 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Psikoloji alanına özgü temel kavram, kuram, yaklaşımlar (davranışsal, biyolojik, bilişsel, evrimsel, sosyal, gelişimsel, istatistiksel, hümanistik, psikodinamik ve sosyokültürel) ve güncel uygulamalarla ilgili bilgiye güncel ders materyalleri ve araç-gereçleri kullanarak sahip olur. | |||||
2 | Psikolojinin farklı alt alanlarına yönelik uygulamalar ile ilgili temel bilgi ve becerilere sahip olur. | X | ||||
3 | Psikolojinin farklı alt alanlarında kullanılan ölçme-değerlendirme araçlarına ilişkin temel bilgiye ve psikolojinin farklı alt dallarındaki uygulamaların yürütülmesi açısından uzmanlık gerektirmeyen temel düzey beceriye sahip olur. | X | ||||
4 | Psikolojiye katkıda bulunabilecek farklı disiplinlerden yararlanır ve psikolojinin bu disiplinlere olan katkısına ilişkin temel bilgilere sahip olur. | |||||
5 | Psikolojinin, bilimsel bir disiplin olarak Türkiye’de konumlanışı, psikoloji alanında geçmişten bugüne yapılan araştırmalar, uygulamalar ve karşılaşılan sorunlar ile ilgili bilgi birikimine sahip olur. | |||||
6 | Psikoloji alanında edindiği bilgiyi kullanarak bireysel ve/veya takım olarak araştırma yapma, bilimsel problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımlarını kullanarak elde ettiği bulguları yorumlama yetkinliğine sahip olur. | |||||
7 | Psikoloji alanında edindiği ölçme-değerlendirme, yöntem ve istatistik bilgilerini kullanarak araştırma hipotezi kurma, araştırma deseni tasarlama, veri toplama, veri analiz etme, bilimsel yazım formatına uygun bir biçimde rapor etme ve yorumlama becerisine sahip olur. | |||||
8 | Psikoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri gerekli olan bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak, psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde, uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliğine sahip olur. | |||||
9 | Psikolojinin etkinlik alanlarındaki ilgili mesleki ve etik değerlere ilişkin bilgiye sahiptir ve psikoloji ile ilgili araştırma ve uygulamalarda bireysel farklılıklara ve insan haklarına saygı gösterir. | X | ||||
10 | Psikoloji alanı ile ilgili yerli ve yabancı yayınları, alanda kullanılan ölçme-değerlendirme araç-gereçleri ve yazılımlara ilişkin gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yeniler. | |||||
11 | Hem Türkçe hem de İngilizceyi kullanarak psikoloji ile ilgili konularda uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü iletişim kurar. | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest